*

Yksilönvapauksien ja tasa-arvon puolesta "Vapaudesta hetkellisen turvallisuuden tähden luopuva ei ansaitse kumpaakaan." - Benjamin Franklin

Opetussuunnitelma

Mistä suunta koulujen kehittämiselle? Miksi herätä kouluun?

Mistä suunta koulujen kehittämiselle?

Miksi herätä kouluun?

Olen 77 vuotias. Seitsemän viimeistä  vuotta olen käyttänyt Voimaannuttavan suomalaisen koulun rakentamiseen. Hanke lähti liikkeelle 2010, sai OKM:n rahoituksen ja nimekseen  Syvien vahvuuksien koulu. Sittemmin tälle perustalla rakennettiin hanke Kasvuyhteisöllisyyskoulun indikaattorit. Tämän hankkeen 150 sivuinen raportti luovutettiin OKM:lle toukokuussa. Hankkeessa luotiin 84 indikaattoria suomalaisen hyvän koulun arvioimiseksi.

Milloin siitä tuli hyväksyttyä, ettei opettaja tunne oppilaitaan?

Olen käynyt lukion 90-luvun alussa ennen luokatonta aikaa ja tuolloin oli itsestään selvyys, että sama opettaja, joka oli yksi koulun useista matematiikan opettajista, luotsasi matematiikan opintoni aina ensimmäisestä kurssista viimeiseen asti. Olen itse ollut matemaattisten aineiden opettajana pienessä lukiossa, jossa sain pitää oppilaani koko ajan itselläni.

Ruotsi valinnaiseksi

Ruotsin kielen valinnaiseksi muuttamisesta on jälleen tehty kansalaisaloite. Mediassa tästä aloitteesta ei löydy mainintoja. Johtuen ehkä siitä, että sillä ei ole taloudellista tukea. Aloite on kuitenkin erittäin hyvin perusteltu, ja korjaa myös edellisen, kolme vuotta sitten julkisuuteenkin päässeen vastaavanlaisen aloitteen puutteita.

Parviälyä ja viisaita ajatuksia

Kai-Ari Lundellin 6 pointtia

1. Peruskoulun resurssit on palautettava.

Kaikki esikouluun ja peruskoulun alaluokille suunnattu raha tulee myöhemmin moninkertaisesti takaisin. Ennaltaehkäisy on inhimillistä ja humaania toimintaa.

2. Inkluusio on julkista heitteillejättöä. 

Uusi opetussuunnitelma on kovin paperin makuinen

Koulun uusi opetussuunnitelma, OPS2016, puhuttaa kovasti. Olen tutkinut sitä eri puolilta muutamaan otteeseen yliopistotoimeksiantoina tärkeimpiä verrokkimaita selvitellen.

Systeemiajattelun edistäjänä tarjosin siihen samanlaista otetta, mikä tulee esille USA:ssa tietyissä opetussuunnitelmissa alkaen jo 5-vuotiaista. Siellä koulutus aloitetaan mieluusti ajattelun malleista.

Englannissa perusopetus on standardoitu ja tuotteistettu pitkälle, mikä takaa valmistuvilta nuorilta samanlaiset valmiudet.

Epävarma hukkuu helposti

Kaikista karmeimmat liikuntatuntimuistoni ovat koulun uinneista. Keskellä kaiken kehityksen kaaosta ja epävarmuutta raahataan lapset seisomaan suihkuun kädet vatsan edessä  ja hyppyvuorojonoon epämukavissa uima-asuissa. Siinä seisovat. Hartiat lysyssä he piilottelevat itseään. Vettä menee nenään, poskionteloissa kirvelee ja pelottaa. Ohjaaja nappaa rautaisella lenkillä niskan takaa kun arvioi, että tuo muuten vajoaa pinnan alle. Naurua ja osoittelua,  joku kuiskii. Kaikki luulevat, että kaikki katsovat juuri minua. Katoaa se ilo, jonka mökkirannassa pulikoidessaan kokee.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä